آدرس : خیابان آزادی - شهیدان

شبکه های اجتماعی :

Search
Close this search box.

خیابان آزادی - روبروی حبیب الله

قالب مدولار چیست؟

قالب مدولار چیست؟

قالب مدولار به جهت تنوع استفاده در کلیه المانهای بتنی اعم از دیوار ، ستون ، تیر، دال، فونداسیون و … از لحاظ اقتصادی کاملا مقرون به صرفه بوده و به دلیل استفاده متعدد و همچنین سهولت در باز و بسته نمودن آنها مورد توجه بسیاری از دست اندرکاران ساخت و ساز و همچنین انبوه سازان مسکن قرار دارد. اجزای این سیستم شامل انواع پانلها و کنجهای مدولار در ابعاد گوناگون ، اتصالات شامل گیره و پین و گوه ، پشت بندها شامل لوله و ناودانی و سولجر  ، میان بلت شامل بلت و مهره و واشر، ملزومات خاص جهت استفاده در ارتفاع شامل براکت (پلتفرم) و سکوی بتن ریزی و جکهای دوپیچ شاقول کننده می باشد. قالبهای مدولار مقاومت و صلبیت بالایی دارند به گونه ای که از آنها بیش از یکصد و پنجاه بار می توان در قالب بندی استفاده نمود .

1 . پانل های مدولار :

رویه این قالبها از ورق فولادی به ضخامت 3 میلیمتر از جنس st-37 تولید کارخانه فولاد مبارکه می باشد . تسمه های پانچ شده ای که در اطراف این ورق جوش داده میشوند از ورق با ضخامت 5 میلیمتر  و عرض  5 یا 6 سانتیمتر بوده و سوراخ هایی با فواصل 5 سانتیمتر به روی آنها تعبیه شده است . جوشکاری کلیه قالبها به روش co2 انجام میگیرد. پانچ یا سورخها بصورت 6 ضلعی بوده که امکان اتصال قالب ها با گوه یا کلمپس به راحتی مقدور است . قالبهای مدولار ابعادی با مضرب 5 سانتیمتر می باشند و عرض آنها از 10 سانتیمتر تا 50 سانتیمتر و طول آنها به ترتیب 100 و 150 و 200 سانتیمتر است . به روی برخی قالبها به منظور عبور بولت سوراخ هایی با قطر 22 میلیمتر و به فاصله 50 سانتیمتر از هم در محور طولی قالب تعبیه می شود.

در کارخانه پارسیان قالب زاگرس 2 تیپ قالب مدولار تولید و عرضه میگردد.

الف . قالب مدولار لبه خم :

قالبهای لبه خم که به دلیل یکپارچگی سطح پانل ها و سطوح کناری و دوبله بودن ورق در حاشیه کناری آن از قدرت و استحکام بالایی نسبت به قالب جوشی برخوردار است و مزایای زیر را به صورت همزمان دارا می باشد :

این نوع قالب از انواع مشابه سبک تر می باشد که در یک پروژه رقم قابل توجهی صرفه جویی اقتصادی در بر دارد.

با توجه به نوع خم های ایجاد شده که تشکیل یک فریم یکپارچه را میدهند خمش طولی و عرضی را بطور همزمان مهار می نماید ، دارای استحکام زیاد و طول عمر بسیار می باشد.

چون قالبها دارای هیچگونه اعوجاج (deformation) نبوده و کاملا صلب می باشند در زمان تشکیل دیوارهای یکپارچه نیز حالت اولیه خود را به خوبی حفظ کرده و به پشت بندهای کمتری نیازمند است.

ب . قالب مدولار تسمه جوشی :

اجزای تشکیل دهنده این قالب از جمله تسمه های محیطی آن به سطح بدنه قالب و همچنین پشت بندهای آن توسط جوش به یکدیگر متصل می گردد. قالب تسمه ای (لبه جوشی) که در سازه هایی که نیاز به نمایی اکسپوز دارند استفاده می شود و به دلیل عدم وجود درز بین دو قالب توصیه میگردد.

2 . کنج خارجی قالب مدولار :

از این قطعه جهت اجرای ستونها با ابعاد مختلف ، دیوارها و تیر و دال و سایر اجزای سازه های بتنی که از کنار هم قرار گرفتن پانلهای مسطح مدولار در کنار این کنجها استفاده می شود و معمولا با ابعاد 5*5 و  5*10 به ارتفاع 100 و 150 و 200 سانتیمتر تولید می گردد . با توجه به نیاز هر پروژه کنجها با ابعاد و زوایای مختلف به صورت سفارشی تولید خواهد شد .

3 . کنج داخلی قالب مدولار :

این قطعه از قالب مدولار معمولا در محل شکستگی سازه در دیوارها و محل تلاقی تیر به دال با زاویه های مختلف که عموما 90 درجه می باشند ، استفاده می گردد که ابعاد آن معمولا 10*10 تولید میشود.

4 . فیلرها:

هنگامی که قالب ها بصورت یکپارچه بسته می شوند بهتر است فاصله بین پانلهای بزرگ را با فیلر پر کرد، همچنین در مواردی که قالب بندی از دو یا چند نقطه شروع می شود( خصوصا در سازه های مدور با قطر بزرگ) هنگامی که قالبها بهم می رسند مشاهده می شود که محل خالی را نمی توان با قالبهای مدولاری که ابعادشان مضرب عدد 5 سانتیمتر است ، پر کرد . در این موارد نیز از فیلر استفاده می شود. محل استفاده دیگر فیلر در جاهایی است که کنج داخلی بکار رفته و در زمان دمونتاژ نمی توان قالبها را به راحتی از هم جدا کرد. در این حالت ابتدا فیلر آزاد شده و سپس بقیه قالبها باز می شوند.

Search
جهت دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد انواع سیستم های قالب بندی بتن ما با در ارتباط باشید .