آدرس : خیابان آزادی - شهیدان

شبکه های اجتماعی :

Search
Close this search box.

خیابان آزادی - روبروی حبیب الله


 

این شرکت با توجه به دستگاه های پیشرفته و دانش فنی بالای پرسنل امکان ساخت انواع قالب های ویژه اعم از قالبهای تونل ، قالب لغزنده ، قالب تونل فرم ، نیوجرسی ، قالب انواع تیرهای بتنی ، قطعات پیش ساخته ، جدول ها و … را دارا می باشد .

 


1 . قالب دیوار پیش ساخته :


 

انواع قالب های دیوار پیش ساخته به ابعاد مختلف با طرح ها و نماهای متنوع توسط این شرکت تولید میگردد. این قالب ها بصورت یک طرف نما و دوطرف نما و به روش تکی ، دوبل ، چندتایی ، ایستاده و خوابیده طراحی میگردد. طرح های مختلف روی این دیوارها بسته به نوع و تعداد دفعات بتن ریزی به وسیله فلز ، فایبر گلاس، لاستیک و … ساخته شده و روی قالبها نصب میگردد.

 


2 . قالب های تونل :


 

مقطع قالب های تونل بسته به کاربری تونل و نوع زمینی که تونل در آن حفر می شود متفاوت است . عموما تونل های با مصارف آبرسانی به صورت دایره کامل یا نعل اسبی و تونل های جاده ای به شکل های طاق قوسی با نشیمن تخت یا نعل اسبی  با نشیمن تخت ساخته می شوند . اغلب برای تونل های فاضلاب از مقاطع تخم مرغی یا نیم بیضی استفاده می شود . طول قالبهای تونل معمولا 6 ، 9 و 12 متر می باشد.

هر قالب تونل دارای یک ارابه می باشد که وظیفه انتقال بار ناشی از بتن ریزی به زمین را به عهده دارد . ارابه شامل ستون ثابت ، ستون کشویی ، سیستم چرخ ، تیر طولی و تیر عرضی بوده و در برخی موارد با توجه به میزان بار وارده به قالب ممکن است شامل تیره ای فرعی و ستونک نیز یاشد .

برای تحمل بار ناشی از بتن ریزی و دستیابی یه یک سطح صاف و یکپارچه مقطع پوسته ای برای قالب در نظر گرفته می شود . پوسته با توجه به ابعاد مقطع ممکن است علاوه بر تاج از یک یا دو گلبرگ (دیواره) در هر سمت  قالب تشکیل شده باشد. پوسته های ساخته شده تاج و دیواره ها به روی ارابه سوار می شود و توسط چرخ هایی که زیر ارابه تعبیه شده روی ریل حرکت می کند که این حرکت می تواند توسط نیروی کششی یا سیستم خود رونده انجام می گیرد.

هر قالب تونل دارای یک سیستم برق و سیستم ویبراتور بدنه (بادی یا برقی) می باشد. روی سگمنت های تاج و دیواره ها حفره هایی جهت اتصال لوله پمپ بتن ریزی و همچنین بازدید بتن تعبیه میشود.

بطور کلی قالب های تونل به دو دسته اصلی با توجه به باز و بسته شدن تقسیم می شوند شامل قالب های هیدرولیکی و قالبهای مکانیکی که در نوع قالب هیدرولیکی در روش های متداول تونل هایی با مقطع دایره ، نعل اسبی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد که با توجه به وزن هر سگمنت جهت باز و بسته شدن قالب از جک های هیدرولیکی استفاده می شود و در نوع مکانیکی از جکهای دستی یا روغنی استفاده می شود و در مقایسه ابعادی و قیمتی دارای اشل کوچکتر و ارزانتری هستند.

 


3 . قالب های تونلفرم :


 

سامانه موسوم به تونل فرم (تونلی) یکی از روش های مورد استفاده در اجرای ساختمان های با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است . نام تونلی به دلیل شکل قالب بندی و بتن ریزی همزمان دیوارها و سقف هاست . در سیستم تونلی ، دیوارها و سقف های بتن مسلح به صورت همزمان و یکپارچه آرماتوربندی ، قالب بندی و بتن ریزی می شوند .

در این روش ضمن بالا بردن سرعت و کیفیت اجرا (سطوح صاف و صیقلی ) ، به دلیل یکپارچگی اعضا و اتصالات آنها می توان عملکرد سازه ای و رفتار لرزه ای سیستم را به نحو چشمگیری بهبود بخشید. روش قالب تونلی مانند دیگر روشهای ساخت صنعتی در چهار معیار کاهش زمان ، کاهش هزینه ، ارتقای کیفیت و امنیت کارکنان توجیه پذیر می باشد .

اجرای این پروژه ها از لحاظ مکانی محدودیت خاصی نداشته ولی در صورت اجرا در فضاهای مسطح و غیر شیبدار و با مقاومت بستر مناسب ، دارای شرایط مناسبتری به لحاظ سرعت کار و عملیات جابجایی در ماشین آلات خواهد بود . در حال حاضر امکان اجرای این روش تا حداکثر 16 طبقه در ایران وجود دارد ولی در برخی کشورها تا حدود 60 طبقه به اجرا درآمده است . در این روش پیشنهاد میگردد پارکینگ ها در فضایی جداگانه از بلوکهای مسکونی اجرا گردند .

هم اکنون با استتفاده از روش تونلی انبوه سازان با برنامه ریزی برای ساخت یک طبقه در یک روز ، مجتمع های مسکونی بزرگ را میسازند . از مزایای سازه ای این روش می توان به عملکرد سقف سازه بصورت دیافراگم صلب و قابلیت انتقال بارهای قائم و جانبی به دیوارها و افزایش درجه نامعینی سازه و تاخیر بیشتر در تشکیل لولاهای پلاستیک در اعضا و درنتیجه قابلیت تحمل بیشتر نیروها و لنگرها نام برد.

با توجه به مشخص بودن تعداد ست های قالب تونلی و دوره زمانی دقیق و سیستماتیک عملیات آرماتورگذاری امکان قالب بندی و بتن ریزی یک ست کامل بطور ه مزمان وجود داشته و تاخیرات زمانی به حداقل ممکن می رسد . در این روش در مقایسه با زمان و حجم عملیات قالب بندی ، آرماتوربندی ، بتن ریزی و قالب برداری ستونها ، تیرها و سقف ها در سازه های بتنی معمول بسیار سریعتر است . سادگی شبکه آرماتوربندی دیوارها و سقف ها و تکرار آنها در طبقات با تهیه نقشه های کارگاهی برای لوله گذاری تاسیساتی و محل بازشوهای دیواری و سقفی ، اجرای کار و نظارت فنی بسیار دقیق و با سهولت را میسر خواهد نمود .

از مزایای اقتصادی این روش به کاهش هزینه نازک کاری نسبت به روش های رایج و کاهش خواب سرمایه و بازگشت سریع آن و کاهش حجم نیروی انسانی  وکاهش پرت مصالح به دلیل یکپارچه بودن دیوارها و سقف ها می توان نام برد.

 


4 . قالب های نیوجرسی :


 

نیوجرسی قطعات مدولار بتنی است که برای جداسازی و ایمن سازی معابر و جاده های درون و برون شهری مورد استفاده قرار میگیرد . قطعات نیوجرسی با توجه به نوع اتصال آنها به یکدیگر در دو نوع مفصلی و کام و زبانه ای طراحی میشوند . این قطعات بسته به نوع استفاده درون و برون شهری در مقاطع و طول های مختلف تولید می گردند. نیوجرسی های مورد تایید سازمان راهداری جهت استفاده در جاده های برون شهری از نوع مفصلی می باشند.

قالبهای نیوجرسی مورد تایید سازمان راهداری شامل نیوجرسی های مفصلی 6 متری و 4 متری ، نیوجرسی مفصلی ابتدا و انتها ، نیوجرسی مفصلی مخصوص تیر برق ، نیوجرسی مفصلی مخصوص تغییر ارتفاع و نیوجرسی مصلی مخصوص تغییر عرض می باشد.  


5 . قالب لغزان :


 

یکی از روش های قالب بندی سیستم لغزان می باشد که ویژگی های خاص خود را داراست . با استفاده از این شیوه در قالب بندی بسیاری از داربست های اطراف سازه ها حذف گردیده و علاوه بر آنکه نمای بهتری از سازه ایجاد می شود ، سرعت اجرای کار نیز افزایش می یابد. مهم ترین مزیت قالب لغزان علاوه بر سرعت و صرفه اقتصادی ، این است که قالب بطور پیوسته بر روی سطح سازه حرکت می کند و بدین ترتیب سازه ای با سطح یکپارچه ایجاد می کند که هیچگونه خط قطعی بر روی بتن دیده نمی شود. قالب لغزان در اجرای سازه های مرتفع با ضخامت ثابت و یا متغیر به عنوان یکی از موثر ترین روش های اجرایی شناخته می شود.

از قالب بندی اغزان می توان برای سازه هایی همچون برج های مخابراتی ، سیلوها، انبارها ، دیوارهای برشی و نیز آسانسورهای مرتفع، پلکان و هسته های تاسیساتی استفاده کرد.

قالب های لغزان قائم معمولا توسط جکهایی حرکت می کنند که بر روی میله های فولادی صاف یا لوله سازه ای کار گذاشته شده در بتن سخت عمل می کنند، که این جک ها ممکن است از نوع دستی، بادی، برقی یا هیدرولیکی باشند.

جک هیدرولیکی با میله ای عمودی به روی هر شاسی متصل بوده که جک نیز به نوبه خود بر روی میله ای که درون پوسته بتن قرار می گیرد بالا می رود. بدین ترتیب با بالا رفتن جک ، شاسی متکی بر آن و سپس قالب به بالا کشیده خواهد شد . حرکت مداوم قالبها ایجاب می نماید که عملیات بتن ریزی به طور دائمی در شبانه روز و با چند شیفت کاری ادامه یابد . به علت حساس بودن این نوع قالب بندی و این که در ارتفاع انجام می گیرد می بایست نهایت دقت در اجرا و ایمنی لحاظ گردد.

جک به عنوان عامل حرکتی قالب در میانه یوک نصب مسگردد به صورتی که جک ها به پایین هدبیم توسط صغحه جک گیر متصل می گردند. به منظور انتقال روغن هیدرولیک از یونیت به جک ها از شیلنگ های فشار قوی استفاده می گردد. بطور کلی انتقال نیروی جک به بتن سخت شده توسط میل جک صورت میگیرد به طوری که میل جک که از میانه جک عبور کرده و در قسمت پایه بر روی بتن سخت شده متکی می گردد. اتصال این قطعات به یکدیگر توسط مغزی میل جک صورت میگیرد. همچنین لازم به ذکر است غلاف میل جک برای ممانعت از تماس بتن تازه با میل جک در قسمت پایین جک نصب می شود و در انتها امکان خارج نمودن میل جک ها را از داخل بتن فراهم می نماید.

اساس روش اجرای قالب لغزنده عمودی این است که قالب به ارنفاع 1 تا 1.5 متر در فواصل زمانی متناوب توسط جک به بالا کشیده می شود . در حین بالا کشیدن قالب عملیات بتن ریزی و آرماتور بندی نیز ادامه می یابد و دائما مخلوط بتن تازه از بالا به درون قالب ریخته شده و ضمن حرکت قالب به سمت بالا بتن سخت شده از قسمت زیرین قالب جا می ماند. سرعت حرکت قالب به نحوی تنظیم می شود که بتن در زمان خارج شدن از قالب ضمن تحمل وزن خود، جهت حفظ شکل خود نیز از مقاومت کافی برخوردار باشد. قالب بندی لغزان قائم را می توان بر اساس حرکت پیوسته انجام داد و یا آن را طوری برنامه ریزی کرد که در صورت نیاز به تغییر در ابعاد مقطع ، در ارتفاع معینی متوقف گردد و سپس حرکت لغزان خود را مجددا از سر گیرد. معمولا حرکت قالب لغزان با سرعتی یکنواخت صورت می گیرد.

در صورتی که قالب لغزان دارای توقف باشد ، درزهایی به وجود می آیند که با درزهای میان مراحل بتن ریزی در عملیات ساختمانی با قالب ثابت فرقی ندارد ولی صرفه اقتصادی این سیستم در سرعت بالای ساخت و ساز ، ایمنی ساخت و عملیات قالب بندی ساده تر قابل توجیه است .هزینه استفاده از قالب لغزان با جک هیدرولیک در مقایسه با سایر روش های معمول که جهت حرکت قالب نیاز به تاور دارند، بسیار کمتر است. در واقع مزیت اصلی این سیستم امکان بالا رفتن خودکار قالب بدون نیاز به جرثقیل می باشد. این حرکت در حقیقت توسط جک های هیدرولیکی فک شانه ای که به نوعی قلب سیستم قالب لغزان می باشد صورت می گیرد.

ورود این فن آوری و ساخت این محصول در داخل کشور با قیمت بسیار کمتر نسبت به مشابه تولید شده کشورهای دیگر باعث تحول عظیمی در روش ساخت سیلوها ، برجهای خنک کننده نیروگه ها ، هسته بتنی ساختمان های بلند مرتبه و دیگر پروژه های مرتبط گردیده است.


6 . قالب های ویژه :


 

شرکت پارسیان قالب زاگرس با توجه به دستگها های پیشرفته و دانش فنی و فضای کافی عملیاتی امکان ساخت انواع قالب های ویژه اعم از قالب تیرپل ، ستون و سرستون خاص پلها ،  قالب قطعات پیش ساخته مانند موج شکن (تتراپاد) ، منهول ، جدول ، سکوهای ورزشگاهی و … را دارا می باشد.